Veliki rast onlajn kupovine
U Srbiji se od aprila 2020. onlajn kupovina hrane povećala za 200 odsto, odeće za 100 odsto, a tehničkih uređaja i računarske opreme za 50 odsto. Istovremeno, za oko 30 odsto porastao je i broj prigovora potrošača o načinu ostvarivanja njihovih prava. Ovo su podaci Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija.
Tatjana Matić, državna sekretarka u ovom ministarstvu kaže da su tokom vanrednog stanja zbog pandemije Covid-19 poštanski operatori zabeležili rast broja pošiljki, odnosno dostava robe kupljene putem e-trgovine za 40 odsto. Trgovci su zabeležili rast e-trgovine od 50 odsto do čak 300 odsto.
Tehnički uređaji i računarska oprema su oduvek najtraženija roba u elektronskoj trgovini. Međutim, u vreme vanrednog stanja u Srbiji, situacija se promenila, pa su građani onlajn najviše kupovali hranu i odeću.
U aprilu je došlo do ekstremnog porasta elektronske trgovine, kaže Matić. Veliki broj ljudi je prvi put probao da kupuje onlajn i otkrio sve benefite kupovine bez odlaska u prodavnicu.
Nakon ukidanja vanrednog stanja, poštanski operatori i dalje beleže rast. Rast je još veći – od 50 odsto do 100 odsto. Prema podacima “e-Komerc asocijacije Srbije”, većina trgovaca beleži rast u proseku oko 100 odsto.
Rast elektronske trgovine u Srbiji beleži se od početka godine, i pre uvođenja vanrednog stanja. Prema podacima Narodne banke Srbije, u prvom tromesečju 2020. broj dinarskih e-transakcija karticama i e-novcem beleži rast za 82,19 odsto u odnosu na isti period prethodne godine.
Veliki rast onlajn trgovine prati i povećan broj prigovora potrošača o načinu ostvarivanja njihovih prava, i to oko 30 odsto.
Tatjana Matić kaže da se građani najčešće žale po osnovu nesaobraznosti robe, izdatih garancija, roka isporuke, povraćaja novca i slično.
Navela je da novi Zakon o zaštiti potrošača jasno definiše prava potrošača iz ugovora na daljinu, odnosno u okviru onlajn kupovine. Ovim zakonom su definisane i obaveze trgovca o predugovornom informisanju, izvršenju i roku isporuke. Zakon propisuje i pravo potrošača na odustanak od ugovora u roku od 14 dana bez navođenja razloga, te obaveze trgovca u tim slučajevima.
Važno je napomenuti da se ova prava mogu ostvariti samo ukoliko potrošači kupuju kod registrovanih trgovaca. To je, naglašava Matić, i glavni uslov za bezbednu i sigurnu onlajn kupovinu.
Tatjana Matić je navela da su objavljeni vodiči za e-kupovinu u saradnji sa USAID-om. Ovi vodiči će biti objavljeni u trećem tromesečju 2020. godine na onlajn platformi “Pametno i bezbedno“.