Nema da fali papir

07. Jun 2016
Nema da fali papir

Fali vam još jedan papir.“ Koliko puta ste na nekom od šaltera čuli ovu rečenicu? I koliko ste vremena i novca izgubili idući od šaltera do šaltera u potrazi za još tim jednim dokumentom? Za građane Srbije od sutra posle tačno četiri decenije i taj jedan nedostajući papir trebao bi da postane šalterska prošlost, jer počinje primena pojedinih članova Zakona o opštem upravnom postupku po kom će službenici Gradskih uprava umesto vas pribavljati, odnosno razmenjivati podatke koji se vode u službenoj evidenciji.

Inicijativa za donošenje ovog propisa po kome se na šaltere opština i gradova više neće donositi krštenice, državljanstva i potvrde o prebivalištu potekla je iz Ministarstva državne uprave i lokalne samouprave.

Osim građana, kako tvrde u Ministarstvu, i uprava će vrlo brzo osetiti blagodeti novog zakona. Umesto da gube vreme objašnjavajući građanima šta im je potrebno, koji izvod treba da donesu, koje uverenje i od koga, većinu toga obavljaće sami, i to na jednostavan način.

Baze podataka uskoro će biti otvorene i povezane, i biće dovoljan samo jedan “klik” da dođu do potrebnog podatka – kažu u Ministarstvu. – Napisali smo i uputstvo za primenu odredaba zakona koje će im, bar u prvom trenutku, olakšati posao i otkloniti neke dileme, poput one da je razmena podataka stvar samoorganizacije svake opštine ili grada. A da to nije sve, svedoči i plan o obukama kroz koje će službenici u narednim mesecima proći.

Kako kažu u nadležnom ministarstvu, uvreženo loše mišljenje o lenjoj, nedostupnoj administraciji koja sa arogancijom gleda na građane, ovim promenama polako će nestati i konačno će građani Srbije dobiti upravu kakvu zaslužuju. Da je to moguće, uverena je ministarka Kori Udovički, koja u prilog tome kaže da je, obilazeći Srbiju, upoznala mnogobrojne službenike pune entuzijazma i ljubavi prema svom poslu, koji već sada razmenjuju podatke, ne tražeći ih od građana. Ona, takođe, veruje da će i mnoge njihove kolege koje do sada nisu radile na takav način, već za nekoliko dana krenuti njihovim stopama i razmenu podataka iz službenih evidencija neće doživljavati kao dodatno opterećenje.

“Počećemo od toga da službenici više od građana neće tražiti sve ono što postoji u ličnoj karti. – Reč je o podacima iz matične knjige rođenih, državljanstva i potvrde o prebivalištu. Građani će videti drugačiju upravu. Svima je potrebna promena – građanima da se uvere u to da službenici nisu otuđeni od njih i zaposlenima da prihvate izazove novog vremena i uhvate “priključak” sa Evropom i pokažu da Srbija može da ide u korak s modernom tehnologijom i načinom razmišljanja”, ističe Kori Udovički.

Inače, razmena podataka iz službenih evidencija neće se obavljati samo unutar Gradske uprave, već i sa drugim organima, a kada, na primer Gradska uprava uputi zahtev prema nekom drugom organu, taj organ ima rok od 15 dana da tražene podatke i dostavi.