Novinari najčešće honorarno angažovani

October 15, 2019
U 1.518 aktivnih medija u Srbiji ima 11.163 zaposlena, pokazalo je istraživanje Udruženja novinara Srbija (UNS) objavljeno 30. jula. Od ukupnog broja novinara u 724 medija zaposleno je oko 40%, a 60% je honorarno angažovano. Snimatelji, tonci, montažeri, radnici u marketingu i administraciji u većoj meri su zaposleni, odnosno 60% ima stalni radni odnos.
U istraživanju sprovedenom od jula 2018. do kraja juna 2019, UNS je utvrdio da je u 724 medija, koji su odgovorili na anketu o broju zaposlenih i honorarnih saradnika, angažovano 5.294 novinara i medijskih radnika, navode iz UNS.
U tim medijima ugovor o radu ima 2.809 novinara i medijskih radnika, dok je honorarnih saradnika 2.485.
U 562 medija, od 794 koji nisu odgovorili koliko imaju angažovanih novinara i medijskih radnika, UNS je uvidom u finansijske izveštaje njihovih izdavača utvrdio da ih ima 8.354. Međutim, taj broj obuhvata sve zaposlene u izdavačima medijima koji se osim medijskih, bave i drugim poslovima. U preostala 232 izdavača, prema finansijskim izveštajima, nema zaposlenih.
UNS je utvrdio da od 8.354 zaposlena u velikim medijskim kućama kao što su Radio-televizija Srbije, Radio-televizija Vojvodine, Pink, Politika, Novosti, Ringireg Aksel Springer, Prva, Mađar So, Studio B i B92 radi ukupno 6.683 osoba.
Od 2.149 medija koji se nalaze u Registru medija u Srbiji je 1.518 aktivno, dok su izdavači 514 medija ugašeni ili im je istekla dozvola za emitovanje. Pred gašenjem je još 58 medija čiji su izdavači u stečaju ili likvidaciji, a privremeno je neaktivno 59.
Od 1.518 aktivnih medija, 1.200 registrovano je u skladu sa Zakonom o javnom informisanju i medijima, dok se 318 medija nije preregistrovalo, iako su bili u obavezi da to urade u roku od šest meseci od usvajanja zakona u avgustu 2014. godine.
Prema istraživanju UNS, u 37 od 724 medija radi samo jedna osoba. U 22 medija jedini radnik je u radnom odnosu, a u 15 je honorarac.
Od 724 medija koji su odgovorili na anketu, najviše, 346, imaju od šest do 20 zaposlenih. Ukupan broj zaposlenih i honoraraca u ovim medijima je 2.480.
U pomenutih 724 medija, 39% novinara je zaposleno, dok su ostali honorarni saradnici.
Snimatelji, tonci, montažeri, kao i angažovani u marketingu i na administrativnim poslovima u većoj meri su zaposleni (60%), u odnosu na novinare (40%).
Od 724 anketirana medija, najviše ih je u vlasništvu privrednih društava, ukupno 410.
U vlasništvu udruženja građana i nevladinih organizacija je 156 medija, preduzetnici su vlasnici 136, a političke stranke, crkve i nacionalni saveti nacionalnih manjina, kao posredni vlasnici, imaju 22 medija.
UNS je utvrdio da mediji u vlasništvu privrednih društava imaju više zaposlenih po ugovoru o radu, nego honorarnih saradnika. Suprotno, mediji preduzetnika i udruženja građana imaju više honoraraca od zaposlenih.
Švajcarski program isplatio novac za projekte koje su predlagali građani Užica

Užice, Ćuprija, Trstenik, i Vlasotince su prve četiri lokalne samouprave koje su završile sve infrastrukturne projekte koje su predložili njihovi građani, i od Vlade Švajcarske dobili...
Cela vestKraj skijaške sezone na Torniku

Ski sezona na Torniku je 18. aprila zvanično završena nakon više od tri meseca rada ski centra. Da su vremenske prilike na planini nepredvidive, uverio nas je i ove godine sneg koji je po...
Cela vestKroz partnerstvo “Udružimo se” do uređenja 18 javnih površina

Privode se kraju radovi započeti prošle godine na 18 projekata u okviru Užičkog programa lokalnog partnerstva „Udružimo se“. Dobar primer je saradnja grada i stanara Ulice Riste T...
Cela vest