Veliki rast onlajn kupovine

September 9, 2020
U Srbiji se od aprila 2020. onlajn kupovina hrane povećala za 200 odsto, odeće za 100 odsto, a tehničkih uređaja i računarske opreme za 50 odsto. Istovremeno, za oko 30 odsto porastao je i broj prigovora potrošača o načinu ostvarivanja njihovih prava. Ovo su podaci Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija.
Tatjana Matić, državna sekretarka u ovom ministarstvu kaže da su tokom vanrednog stanja zbog pandemije Covid-19 poštanski operatori zabeležili rast broja pošiljki, odnosno dostava robe kupljene putem e-trgovine za 40 odsto. Trgovci su zabeležili rast e-trgovine od 50 odsto do čak 300 odsto.
Tehnički uređaji i računarska oprema su oduvek najtraženija roba u elektronskoj trgovini. Međutim, u vreme vanrednog stanja u Srbiji, situacija se promenila, pa su građani onlajn najviše kupovali hranu i odeću.
U aprilu je došlo do ekstremnog porasta elektronske trgovine, kaže Matić. Veliki broj ljudi je prvi put probao da kupuje onlajn i otkrio sve benefite kupovine bez odlaska u prodavnicu.
Nakon ukidanja vanrednog stanja, poštanski operatori i dalje beleže rast. Rast je još veći – od 50 odsto do 100 odsto. Prema podacima “e-Komerc asocijacije Srbije”, većina trgovaca beleži rast u proseku oko 100 odsto.
Rast elektronske trgovine u Srbiji beleži se od početka godine, i pre uvođenja vanrednog stanja. Prema podacima Narodne banke Srbije, u prvom tromesečju 2020. broj dinarskih e-transakcija karticama i e-novcem beleži rast za 82,19 odsto u odnosu na isti period prethodne godine.
Veliki rast onlajn trgovine prati i povećan broj prigovora potrošača o načinu ostvarivanja njihovih prava, i to oko 30 odsto.
Tatjana Matić kaže da se građani najčešće žale po osnovu nesaobraznosti robe, izdatih garancija, roka isporuke, povraćaja novca i slično.
Navela je da novi Zakon o zaštiti potrošača jasno definiše prava potrošača iz ugovora na daljinu, odnosno u okviru onlajn kupovine. Ovim zakonom su definisane i obaveze trgovca o predugovornom informisanju, izvršenju i roku isporuke. Zakon propisuje i pravo potrošača na odustanak od ugovora u roku od 14 dana bez navođenja razloga, te obaveze trgovca u tim slučajevima.
Važno je napomenuti da se ova prava mogu ostvariti samo ukoliko potrošači kupuju kod registrovanih trgovaca. To je, naglašava Matić, i glavni uslov za bezbednu i sigurnu onlajn kupovinu.
Tatjana Matić je navela da su objavljeni vodiči za e-kupovinu u saradnji sa USAID-om. Ovi vodiči će biti objavljeni u trećem tromesečju 2020. godine na onlajn platformi “Pametno i bezbedno“.
Švajcarski program isplatio novac za projekte koje su predlagali građani Užica

Užice, Ćuprija, Trstenik, i Vlasotince su prve četiri lokalne samouprave koje su završile sve infrastrukturne projekte koje su predložili njihovi građani, i od Vlade Švajcarske dobili...
Cela vestKraj skijaške sezone na Torniku

Ski sezona na Torniku je 18. aprila zvanično završena nakon više od tri meseca rada ski centra. Da su vremenske prilike na planini nepredvidive, uverio nas je i ove godine sneg koji je po...
Cela vestKroz partnerstvo “Udružimo se” do uređenja 18 javnih površina

Privode se kraju radovi započeti prošle godine na 18 projekata u okviru Užičkog programa lokalnog partnerstva „Udružimo se“. Dobar primer je saradnja grada i stanara Ulice Riste T...
Cela vest