Ekologija

Srpski električni automobil

AUTOR | gde inevestirati

automobil
28.05.2016.

Početkom jeseni na ulicama Beograda pojaviće se prvi srpski automobil na električni pogon. Cena malog gradskog vozila neće preći iznos od 10 000 evra. 

Preduzeće “EKO Serbia” je već dogovorilo prvu isporuku delova za sklapanje 12 automobila, ali su ambicije da se skoro svi delovi ubrzo proizvode u Srbiji. Kako kažu, zatvorili su i kompletan finansijski plan, dobili potrebne “papire”, i sada je sve samo do tržišta.

Mi smo sa kineskim partnerom dogovorili sve oko uvoza delova. Od šasije, motora, baterija, karoserije, koji bi se sklapali u okolini Beograda – kaže Dragan Škrnjić, direktor “EKO Serbia”. – Ipak, naša želja je da elektromotor i karoseriju pravimo u Srbiji pa smo već otpočeli pregovore sa srpskim kompanijama koje mogu da proizvedu ove komponente.

EKO Serbia” je dobila potpuno besplatno licencu od jedne renomirane italijanske kompanije za prizvodnju elektromotora. Istu licencu je nedavno otkupio i japanski “Suzuki”.

Prvi automobil, koji će se na našem tržištu prodavati pod imenom “Axios” predstavićemo javnosti u septembru, na 5. “Tesla reliju”, na kome učestvuju električna vozila i hibridi iz celog sveta – kaže Škrnjić. – Automobil je namenjen, pre svega, za korišćenje u gradskim uslovima. Ima domet sa jednim punjenjem baterija do 140 km u realnim uslovima. Maksimalna brzina je 60 km na čas.

Ono što je posebno zanimljivo je da se “axios” puni na običnoj kućnoj utičnici od 220 volti i da je vreme maksimalnog punjenja baterije oko osam časova. Potrebno je samo dva sata za punjenje 60 odsto kapaciteta baterije.

Treba istaći da je Srbija  jedina zemlja u Evropi koja ne daje nikakve subvencije za električne automobile i hibride. Dotacije u pojedinim zemljama EU idu i do 8.000 evra, a kod nas nisu predviđene ni poreske olakšice, pa čak ni besplatno parkiranje.

Pre nekoliko godina je država sa 100.000 dinara stimulisala prodaju eko-vozila u Srbiji ali se nije pridržavala sopstvene odredbe, pa je japanska “Toyota” morala da za oko stotinak prodatih vozila zatraži naplatu putem suda. Spor je okončan u korist Japanaca.