U Užicu pet vozila na jedno parking mesto

iconUžice

Autor : Slavica Panić/nova.rs

October 31, 2021

Nedovoljan broj parking mesta, problem je sa kojim Užičani muku muče godinama. U gradu, na čijoj teritoriji je registrovano oko 28.000 vozila, ima svega oko 1.200 obeleženih parking mesta, što je pet puta manje od zadovoljenja trenutnih dnevnih potreba a duplo manje od nužnog minimuma. U problem su i vozači i pešaci a rukovodstva grada, godinama unazad, ne samo da ništa nisu preduzimala kako bi se ovaj problem bar ublažio, već su i doprinela njegovoj kulminaciji.

Imati automobil u Užicu nije nikakva privilegija niti olakšanje. Vozači koji žive ili rade u užem centru grada, moraju računati na oko 30 minuta dnevno, koliko će potrošiti na traženje parkinga ali i pešačenje, jer parking uglavnom neće pronaći u blizini lokacije na koju su se uputili. Stanovnici centra grada za kraće relacije koriste taksi prevoz, jer ako pomere vozilo, u povratku će najverovatnije potrošiti silno vreme da ponovo pronađu parking ili u tome neće uspeti, pa svoje automobile koriste uglavnom samo kada idu van grada.

Na potezu Glavne ulice u dužini od oko 200 metara, u četiri solitera živi više od 500 porodica koje su vlasnici bar toliko automobila. Jedini raspoloživ parking u blizini je duž ulice, gde su na trotoaru obeležena 43 parking mesta. Stanari se godinama obraćaju nadležnima u lokalnoj samoupravi ali niko ništa nije preduzeo kako bi se problem bar ublažio.

„Mi kao stanari koji žive u crvenoj zoni, imamo pravo na kupovini mesečne karte koja košta 500 dinara ali to nam ne znači skoro ništa jer i tih 43 mesta mogu koristiti svi vozači, tako da je pronaći slobodno mesto na tom potezu nemoguće, stanari redovno kupuju karte ali 80% njih tokom meseca tu nikada ne nađe parking mesto. Sa druge strane zgrada, na Trgu Svetog Save nalazi se drugi parking, koji bi donekle rešio naš problem ali odluka lokalne samouprave je da na tom parkingu ne važe mesečne karte. Više puta smo molili za dozvolu, ali je nismo dobili. Stanari vozila ostavljaju u drugim delovima grada, pod uslovom da bilo gde pronađu slobodan parking. Ukoliko pronađu neko mesto bliže, koje nije obeleženo, redovno plaćaju kazne za nepropisno parkiranje“, kaže upravnik jedne od zgrada Željko Moračanin.

Pomenuti parking na Trgu Svetog Save može se koristiti najduže dva sata, jer se nalazi u crvenoj zoni i na najfrekfentnijem mestu u gradu, u čemu je lokalna samouprava prvenstveno videla računicu, obližnji stanari nisu prioritet. Cena satnog parkiranja u javnoj garaži je samo pet dinara skuplja nego u crvenoj zoni ali vozači, koji se kraće zadržavaju u gradu nerado odlaze u taj objekat jer je neuslovan, nebezbedan, teško pristupačan i neosvetljen. Mesečna pretplatna karta je oko 4.000 dinara, što za stanare nije prihvatljiva opcija.

Zanivljiv je i podatak da je izgradnjom tih zgrada još 1975.godine izgrađena podzemna garaža sa 150 parking mesta, ali je sedam godina kasnije, vlast tadašnjeg Titovog Užica, prostor prodala preduzeću “Simpo”. U nastavku tog podzemnog dela se nalazi i tržni centar u kome trenutno mali broj lokala radi. Nije javnosti poznato da li je bilo koje rukovodstvo grada do sada razmatralo opcije pripajanja tih prostora i stavljanja u funkciju podzemne garaže, a vlasnicima ponudilo adekvatnu novčanu nadoknadu ili alternativno rešenje.

Ništa bolja situacija nije ni u ulici pored, Nikole Pašića koja ima više od 1.000 stambenih jedinica i najveći broj registrovanih firmi u gradu. Na raspolaganju im je svega oko 40 obeleženih parking mesta pa bi korišćenje parkinga na Trgu Svetog Save i za njih bilo od značaja.

Interesantno je da je užički Parking servis, koji posluje u okviru JKP Bioktoš, na pomenutom trgu parking mesta iscrtao na svim trotoarima, zanemarivši činjenicu da je ovaj trg u neposrednoj blizini jedne osnovne, tri srednje i dve visoke škole, te se može nazvati i njihovim dvorištem. Na njemu se nalazi i crkva, broj pešaka je konstantno veliki a njihova bezbednost u drugom planu. Poznato je da je ovo javno preduzeće, što im je gradska vlast aminovala, pre nekoliko godina tik uz pešačke prelaze iscrtalo parking mesta, što je u suprotnosti sa Zakonom o bezbednosti saobraćaja.

Delimično rešavanje problem parkiranja u Užicu, lokalna vlast vidi u primeni Studiji o parkiranju koja će posle javne rasprave ići na skupštinsko izglasavanje. Član Gradskog veća za saobraćaj u ovom gradu kaže da je to samo jedan korak, nakon čega će se pristupiti i izgradnji nekih novih javnih garaža. Studiju je šest meseci radila firma „Model 5“, upoznala se sa stanjem na terenu, u čemu im je pomogo i oko 1.500 građana koje su anketirali.

„Po onome što smo ustanovili jeste da je u Užicu svakodnevni obim parkiranja oko 6.400 vozila. U odnosu na postojećih 1.218 od kojih je 160 u javnoj garaži, potreba za parkiranjem je najmanje pet puta veća nego što imamo parking mesta. U ovom trenutku je neophodno obezbediti 1.200 parking mesta. U Užicu se moraju praviti garaže i mi smo dali lokacijske uslove gde je to moguće ali Užice strateški ne sme odustati od podzemnih garaža jer to uslovljava konfiguracija grada. Dali smo i predloge kako poboljšati upravljanje parking mestima ali i motivisati građane da što manje u centru grada koriste svoje automobile“, kazao je Željko Ranković ispred firme „Model 5“ koja je radila studiju.

Gradsko jezgro Užica površinski je malo i u kotlini, dok su sva prigradska naselja u kojima živi većinski broj staništva u visokim zonama. Ti Užičani nemaju drugu mogućnost da dolaze u grad sem automobilom ili pak taksijem, što je znatno veći izdatak. Gradski saobraćaj je organizovan na samo jednoj relaciji i pokriva jedan deo grada, dok u svim ostalim ne postoji.

Jedna od skandaloznih odluka grada Užica, koja je u velikom delu doprinela rast problema parking mesta, jeste da se u ovom gradu godinama unazad ne primenjuje Zakon o gradnji koji nalaže obavezu investitoru da za svaku stambenu jedinicu ili poslovni prostor obezbedi jedno parking mesto. Tačnije, vlast je investitorima ponudilo alternativu da za svako parking mesto u budžet grada uplate po oko 250.000 dinara plus prateće takse koje su uslovljene lokacijom. Za investitore je to uglavnom povoljnija opcija jer su površine koje bi zauzeli parkinzi isplativije iskoristiti za gradnju stanova. Ono što je još poraznije za građane Užica, jeste da se ta sredstva nisu namenski koristila.

„Koliko sam obavešten iz Odeljenja za urbanizam, ta odluka će biti vrlo brzo ukinuta. Saglasan sam da je pogrešna i često podsećam na to da je neophodno da se što počne sa primenom važećeg zakona“, Rekao je kratko na ovu temu za Nova.rs član Gradskog veća za saobraćaj u Užicu, Slobodan Šiljković.

U Užicu ne postoji ni jedna ulica u kojoj nema nepropisno parkiranih vozila jer vozači uglavnom nemaju alternativu. Svoje automobile parkiraju tamo gde procene da nikom neće smetati ali rizikuju da zbog toga plate kaznu koju će im propisati saobraćajna ili komunalna policija, ili će im na vozilo biti postavljene tzv.kandže, ili će ga odneti „pauk“.

Fotografije—Slavica Panić/Nova.rs i www.uzickrepublikapress.rs.