Mala privreda pokreće južnu i jugozapadnu Srbiju

03. Novembar 2016
Mala privreda pokreće južnu i jugozapadnu Srbiju

Poslovni susreti održani u hotelu Pašina česma kod Leskovca okupili su predstavnike 165 preduzeća iz Srbije, Makedonije, Bugarske i drugih zemalja iz regiona u cilju promocije privrednih aktivnosti, proizvoda i usluga, razmene ideja, uspostavljanja i povezivanja potencijalnih partnerstava.

Na mini sajmu „Start up“ koji je bio prateća manifestacija poslovnih susreta, predstavnici agroindustrije, lake i modne industrije direktno su promovisali proizvode i usluge i uspostavili nove poslovne kontakte sa potencijalnim partnerima. Ova manifestacija je održana u okviru projekta “Podrška razvoju privatnog sektora u južnoj i jugozapadnoj Srbiji (PSD)” koji je započet pre tri godine sa ciljem unapređenja razvoja mikro, malih i srednjih preduzeća kroz povećanje prodaje, unapređenje izvoza i otvaranje novih radnih mesta.

Željko Sertić , direktor Razvojne agencije Srbije je naglasio da je Vlada Srbije pre godinu i po dana donela Strategiju razvoja MSP i preduzetnika, a akcionim planom tokom 2015. i 2016. uticalo se na povećanje zaposlenosti i konkurentnosti. On je podsetio da je u godini preduzetništva opredeljeno 16 milijardi dinara ili 150 miliona evra za razvoj MSP sektora i da je do sada privrednicima kroz 33 programa preneto 10 milijardi dinara sredstava.

Kajl Skat, ambasador SAD-a u Srbiji istakao je da su ovakvi susreti izuzetno značajno, jer dokazuju konkurentnost na tržištu i malih firmi. Među brojnim korisnicima projekta, Skat je naveo primer Svetozara Milovanovića iz Vladičnog Hana koji je 20 godina vlasnik firme “Ukras” koja se bavi proizvodnjom zaštitnih rukavica. 2014. kroz projekat firma je dobila oznaku CE, koja potvrđuje da su proizvodi u skladu sa propisima EU. Dobijanjem ovog znaka drastično  je porasla potražnja za rukavicama iz “Ukrasa” a kupac je postao Fiat, potvrdio je Skat, dodajući da su 2015. učešćem na sajmu u Sloveniji potpisali ugovor sa Gorenjem za kupovinu 15 000 rukavica mesečno za pogone u Srbiji, što je “Ukrasu” 40% uvećalo proizvodnju. 

Inače, projekat realizuje Razvojna agencija Srbije (RAS) u partnerstvu sa Američkom agencijom za međunarodnu saradnju (USAID), kao i akreditovanim regionalnim razvojnim agencijama južne i jugozapadne Srbije -Regionalna razvojna agencija Zlatibor http://www.rrazlatibor.co.rs, Regionalna razvojna agencija Sandžaka – SEDA, Regionalna agencija za prostorni plan i ekonomski razvoj Raškog i Moravičkog okruga i Centar za razvoj Jablaničkog i Pčinjskog okruga (CRJP). Sprovodi se u tri grada (Vranje, Leskovac i Novi Pazar) i devet opština: (Priboj, Prijepolje i Nova Varoš, Preševo, Bujanovac, Medveđa, Raška, Sjenica, Tutin) južne i jugozapadne Srbije. Vrednost projekta je 4, 1 miliona.

Treba istaći da je tokom trajanja ovog projekta kroz finanijsku i nefinanijsku podršku poslovanje na području četiri regiona unapredilo 184 mikro, mala i srednja preduzeća i osam klastera. Kroz nabavku opreme podržano je i osnivanje 60 start-up kompanija, a organizovan je i nastup za 49 malih i srednjih preduzeća na 12 međunarodnih sajmova, kao i brojni poslovni susreti.

Projekat se sprovodi kroz dve komponente, koje su namenjene podršci korisnicima i realizuje ih Razvojna agencija Srbije sa partnerima.