„Oko sokolovo“ stiže i na Zlatibor
Pored Beograda i Niša, treća lokacija na koju će parkiranje kontrolisati sistem „Oko sokolovo“ biće Zlatibor. Na ovaj korak, lokalna samouprava se odlučila pre svega radi zaštite uređenih zelenih površina i mobilijara, ali i omogućavanja nesmetanog kretanja turista trotoarima zlatiborskih ulica.
Pre početka funkcionisanja ovog sistema, biće obezbeđen dovoljan broj parking mesta na otvorenom i zatvorenom prostoru. Za one koji se parkiraju na zelenoj površini ili trotoaru, i dalje će važiti kazna od 25.000 dinara, dok za nepropisno parkiranje na kolovozu, poslednjom odlukom lokalnog parlamenta, kazna je smanjena na pet hiljada dinara.
„Oko sokolovo“ na Zlatiboru probno će parkiranje kontrolisati od prvog juna a kaznena politika sprovodiće se od narednog meseca. U toku su pripremne aktivnosti, kako bi se pre svega povećao broj parking mesta u ovom turističkom centru, kojih je trenutno obeleženo oko 400.
„Nova parkirališta će biti obeležena u postojećim zonama, ekstra, crvenoj i plavoj. Najveći broj parking mesta je u plavoj, ujedno i najjeftinijoj zoni gde sat parkiranja košta 40 dinara, u je crvenoj 50 a u ekstra zoni 100 dinara. U centru Zlatibora, zakupcima i trgovcima je stavljen na raspolaganje parking od 42 parking mesta. Ponovo iscrtavamo i sva postojeća parking mesta, biće otvorena i garaža sa 200 mesta i nova parkirališta. U toku su pripremni radovi na snimanju terena kako bi sistem za elektronsku kontrolu što preciznije funkcionisao“, kaže za Nova.rs rukovodilac Komunalne službe u KJP „Zlatibor“, Vera Blagojević.
Blagojević kaže da nije lako odrediti optimalan broj parking mesta u turističkom naselju gde broj posetilaca nije konstantan ali veruje da će ih biti dovoljno. Odluka lokalne samouprave da se parkiranje na Zlatiboru reši na ovaj način, došla je pre svega iz potrebe da se zaštite zlatiborske zelene površine koje posetioci često koriste za parkiranje svojih vozila.
„Odličili smo da prvo uradimo Plan urbane mobilnosti, sa stavom da se pre svega obezbedi prohodnost osobama ograničene sposobnosti kretanja, majkama sa dečijim kolicima ali i svim pešacima koji se kreću trotoarima. Takođe želimo da zaštitimo sve zelene površine, čije uređenje košta lokalnu samoupravu, od nesavesnih vozača koji ih često koriste za parkiranje i pri tom ih oštećuju“, ističe Blagojević.
Problem koji će možda rešiti „Oko sokolovo“, do sada nisu rešile visoke kazne za nepropisno parkiranje, koje su na Zlatiboru, bez izuzetka, iznosile čak 25.000 dinara. Poslednjom odlukom lokalne vlasti, kazna je smanjena na 5.000 ali samo za nepropisno parkiranje na kolovozu, u svim ostalim situacijama ostala je na starom iznosu.
„U prvoj fazi u sistem će biti uneta ekstra zona Zlatibora, gde će sve biti pod nadzorom, snimanjem na 360 stepani. Kao i do sada, parkiranje će biti dozvoljeno samo na obeleženim i privatnim parkinzima, kao što je i do sada trebalo. Iznećemo blagovremeno tačna uputstva za sve građane. Što se kaznene politike tiče, za svako nepropisno vozilo kazna će i dalje biti 25.000 dinara. Na poslednjoj sednici Skupštine Čajetina, odlučeno je da se smanji na 5.000, ali samo za vozla parkirana na kolovoznoj traci“, kazao je za Nova.rs rukovodilac Komunalne milicije Čajetina, Duško Stanić.
Pravna lica, umesto pet, koliko je za fizička, nepropisno parkiranje na kolovozu platiće 20.000 dinara, a za parkiranje na trotoaru ili zelenoj površini čak 150.000 dinara plus kaznu ka odgovornom licu. Posle Beograda i Niša, Zlatibor je treća teritorija u Srbiju na kojoj će parkiranje regulisati „Oko sokolovo“, zvanično od 1.juna ove godine.
Fotografije—Slavica Panić/Nova.rs