Užičke srednje škole i inkluzivna nastava

22. Septembar 2021
Užičke srednje škole i inkluzivna nastava

Nakon osnovnih škola učenici mogu u Užicu da upišu neku od sedam srednjih škola (Gimnazija, Ekonomska škola, Medicinska škola, Tehnička škola, Tehnička škola „Radoje Ljubičić“ Muzička i Umetnička škola). Istražujući kako inkluzivna nastava funkcioniše u srednjim školama u Užicu došli smo do podataka da društveno-jezički smer u Gimnaziji od školske 2019/2020.god pohađa slabovida učenica, a da je u školskoj 2020/2021.god upisan dečak sa oštećenim sluhom, na prirodno-matematičkom smeru.

Iskustva pedagoga iz ove škole sa učenicom koja je pohađala Gimnaziju pre desetak godina je da je teško nabaviti udžbenike, a problem je tada rešen tako što su profesori uvećavali testove na školskom fotokopir aparatu. Učenicima sa poteškoćama je omogućeno da sede u prvim klupama i obraća se posebna pažnja na njihove potrebe.

U Užičkoj gimnaziji postoji Tim za IOP, čiji članovi su pre nekoliko godina prošli dve obuke, koje su profesorima potrebne jer su najbolji način za razmenu iskustava i prikupljanje novih saznanja, smatra Emilija Stanković, pedagog škole.  Užička gimnazija ima kabinetsku nastavu i nema mogućnost fiksiranja odeljenja u učionice samo na prizemlju. U zgradi Gimnazije nalazi se i Ekonomska škola, a u obe škole su postavljene rampe za invalidska kolica samo u prizemlju.

Zbog toga je i bio zajednički predlog dve škole Gradu da se kroz projekat obezbede sredstva i uradi lift koji bi koristio učenici kojima je takva vrsta pomoći neophodna.

Ekonomska škola je i ranije školovala decu sa invaliditetom zbog specifičnosti profila koji se u njoj školuju, a u poslednje tri godine (2018, 2019 i 2020.), nisu imali upisanih učenika sa invaliditetom, kaže Ivana Đurić, pedagog škole dodajući da škola ne poseduj literaturu za slepe i slabovide. Profesori i stručni saradnici su prošli obuke za inkluzivno obrazovanje. Škola nije učestvovala u projektima koji se odnose na inkluziju osoba sa invaliditetom.

Medicinska škola iz Užica je od samog početka uključena u proces inkluzije, formiranjem Tima, realizacijom planova timova, izveštajima, praćenjem novina i zakonskih okvira. Iako u poslednje tri godine u ovoj školi nema učenika sa invaliditetom prilaz školi je prilagođen i toj kategoriji đaka, a škola ne poseduje knjige za slepe i slabovide.

U školi postoji Tim za inkluzivno obrazovanje koji redovno prati sve zakonske novine. U prethodnom period nastavnici su pohađali seminar Inkluzivno obrazovanje – izazovi i perspective. Škola nije bila uključena u projekte koji se odnose na inkluziju osoba sa invaliditetom, navela je Andrijana Dolaš, pedagog škole.

Osnovna muzička škola ima upisanih učenika koji pohađaju nastavu koja se prilagođava mogućnostima i potrebama takvih učenika. Učionica je dostupna svim učenicima koji imaju invaliditet i nalazi se na prvom spratu školskog objekta. Vremenski se povezuju časovi instrumentalne nastave i solfeđa, nastavni sadržaji se usklađuju. Škola je kupila određene knjige i materijale na Brajevom pismu, a nastavnici su prošli obuku na temu inkluzije u muzičkim školama, ističe Marija Kovačević, pedagog Muzičke škole.

Ona kaže da se učenici sa invaliditetom u ovu školu upisuju na one instrumente koji su usklađeni sa njihovim mogućnostima, a to je najčešće klavir, jer je taktilni instrument.  Prilikom interesovanja za upis u osnovnu muzičku školu u Užicu vodi se računa o mogućnostima i interesovanjima dece. U srednjoj muzičkoj školi poslednje tri godine nije bilo učenika sa invaliditetom.

Umetnička škola je uključena u proces inkluzije osoba sa invaliditetom, od početka uvođenja inkluzije u škole, a u poslednje tri godine u Umetničkoj školi nema učenika sa invaliditetom. Školski objekat, toaleti i kabineti u kojima se izvodi nastava nisu uopšte prilagođeni učenicima sa invaliditetom, a škola ne poseduje literaturu za slepe i slabovide učenike.

Izvestan broj profesora je išao na obuke u okviru stručnog usavršavanja i u našoj školi i preko drugih škola u kojima istovremeno rade, a neki od profesora su imali dodatne edukacije po potrebi,ali mnogo pre priče o inkluziji. To je bilo pre oko 10 godina kada je Umetničku školu pohađala gluvonema učenica. Sarađivali smo svakodnevno sa školom za slušno oštećene učenike, učili neke tehnike rada sa njima, priseća se Milka Pavlović, psiholog Umetničke škole.

Ona tvrdi da su se nastavnici dobro snalazili i u periodu kada su ovu školu pohađala dva učenika sa problemima cerebralne paralize i sa drugim problemima invaliditeta.

Umetnička škola nije učestvovala u projektima koji se odnose na inkluziju osoba sa invaliditetom. Samo su na određenim konkursima podržavali rad udruženja osoba sa invaliditetom.

 

Tekst je deo projekta “Za koja zanimanja se u Užicu školuju učenici sa invaliditetom” sufinasiran sredstvima Grada Užica za sufinansiranje projekata proizvodnje medijskih sadržaja iz oblasti javnog informisanja u 2021. godini. Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva.