Zavičaj kao večita umetnička inspiracija
Slike, crteži, fotografije, rukotvorine i drugi upotrebni predmeti umetnika poreklom iz Užičkog kraja ili onih koji su ljubitelji Užičanki sastavni su deo izložbe koja se do 25. marta pod nazivom “Ersko poreklo” može pogledati u Gradskom kulturnom centru u Užicu. Organizator izložbe je Odbor slikara Udruženja Užičana u Beogradu, a generalni pokrovitelj je GKC.
Jelena Tijanić Savić, Milija Knežević, Dragica Jevtović, Biljana Murić, Bojan Savić, Srećko Zrnić, Olivera Lola Adžić, Miloje Veselinović Tarski i Mirjana Zrnić, devet je autora koji su se ove godine po prvi put predstavili publici u Užicu, nakon dve izložbe organizovane u Beogradu, u Skadarliji i na Voždovcu.
Pred nama su dela akademskih slikara i amatera, a ljubav ka tlu sa koga su potekli reflektuje se na svim izloženim delima. Jelena Tijanić- Savić ceo slikarski ciklus Povratak korenima posvetila je zavičaju, Milija Knežević i Miloje Veselinović Tarski na svojim platnima preneli su magičnu atmosferu pejzaža, slike Olivere Lole Adžić karakterišu tradicionalni motiv nošnje, dok je Dragica Jevtović opanku, sastavnom delu nošnje dala potpuno novi izgled tehnikom dekupaž. Njihove pojave i dela čine čast gradu iz koga su otišli, ali u koji se na umetnički i svaki drugi način vraćaju, ocenila je istoričarka umetnosti Narodnog muzeja iz Užica, Dragana Obradović.
Odziv Užičana koji su došli na otvaranje izložbe dovoljno govori da je organizacija ovog događaja prava odluka, uverena je Dragica Jevtović, koja će u istoriji Užica i Srbije ostati upisana kao prva žena koja je do pre tri godine komandovala Policijskom upravom u rodnom gradu. Osećaj za umetnost neguje od najranijeg detinjstva, tvrdeći da još uvek čuva radove koje je izlagala u osnovnoj školi. Kaže da je tokom karijere svaki slobodan trenutak koristila za nove radove, jer osim zadovoljstva i ispunjenosti u umetnost je “bežala” od ozbiljnih i odgovornih radnih zadataka. Dekupaž i slikanje na staklu posebno je inspirišu poslednjih godina, jer su po njenim rečima vesele tehnike u koje unosi deo prirode i u kojima je svaki detalj autentičan. Posebnost među njenim radovima predstavlja dečiji i opanak za devojke ili žene urađen u tehnici dekupaž. Ističe da je i lično ponosna zbog toga, jer su opanak nosili naši pretci tako da je to predmet koji je odraz porekla. Detalji zavičaja sami izviru iz umetnika, navodi Jevtovićka, dodajući da se uvek vraća Užicu i rodnim Ravnima odakle potiče, tvrdeći da je selo osnov svega i važno je da što pre to svi sa ovih prostora shvatimo.
Na platnima Miloja Veselinovića koji zbog dugogodišnjeg likovnog stvaralaštva u galeriji na Tari nosi nadimak Tarski dominiraju pejzaži upravo Tare, ali i Zlatibora i drugih lokaliteta kojima je čitav okrug bogat. Kaže da već pune decenije živi na relaciji Beograd gde boravi od kasne jeseni do ranog proleća kada odlazi u umetničku bazu na Tari. Tarski tvrdi da ga sa godinama emocije sve više vuku ka rodnom kraju koji je iz umetničkog ugla vrlo inspirativan. Lično ga posebno inspirišu jesenji i zimski detalji, a nazive slikama daje po motivima iz ovog kraja.
Podsećajući da je Udruženje Užičana najstarije udruženje građana koje je osnovano u Beogradu 1923. kada je 317 odvažnih ljudi iz Zlatiborskog kraja kako bi se povezi vođeni istom željom i spremnošću da pomognu kraj, u kome su rođeni, a koji su iz porodičnih ili profesionalnih razloga napustili, kroz poštovanje običaja i tradicije, Miloš Tucović, predsednik udruženja je naglasio da je ova izložba početak kulturne saradnje na relaciji Užice- Beograd. On je najavio organizaciju pesničkih večeri i drugih kulturnih ali i sportskih događaja.
Inače, Udruženje Užičana u Beogradu osnovano je 1923. godine i jedno je od najstarijih zavičajnih udruženja u Beogradu. Osim osnovnog cilja Udruženja, očuvanja veze sa zavičajem i učestvovanjem u svim aktivnostima koje afirmiše naš zavičaj. Udruženje deluje i kroz razne odbore, sekcije, a jedan od odbora je Odbor slikara. Na predlog ovog odbora, doneta je odluka da pomenuta izložba ubuduće bude tradicionalna i da se organizuje dva puta godišnje i to u decembru u Beogradu, a povodom 8. marta u Užicu.