Najbolja grafika sa Tajlanda stigla na 17. međunarodno grafičko bijenale „Suva igla“ u Užice

Autor: Slavica Panić/Nova.rs
20. Avgust 2025
Najbolja grafika sa Tajlanda stigla na 17. međunarodno grafičko bijenale „Suva igla“ u Užice

Najbogatija arhiva radova nastalih grafičkom tehnikom suva igla, koja se čuva u užičkoj Gradskoj galeriji bogatija je za još jednu postavku na kojoj ove godine izlaže 70 autora širom sveta. Gran pri ovog bijenala stigao je sa dalekog Tajlanda. Autor Kraisak Chirachaisakul, doneo je mnoštvo boja ovom tehnikom, što i nije uobičajeno, pa je i to bio jedan od razloga oduševljenja, ne samo žirija već i publike. Zlatna i bronzana igla pripale su italijanskim umetnicima dok je srebro otišlo u Liban. I ove godine uručena je nagrada Pedagoškog fakulteta Užice ali i dve Pohvale.

Jedna od članica petočlanog žirija ovogodišnjeg Međunarodnog grafičko bijenala „Suva igla“ Dragana Ljubenović kaže da su se nagrađeni i pohvaljeni radovi izdvolili upadljivom tehničkom virtuoznošću, izdignutom do artikulacije složenih unutrašnjih sadržaja, kroz intrigantan grafički jezik i proračunat kolorit.

Dobitnici priznanja nedvosmisleno demonstriraju u kojoj je meri suva igla vitalna forma izraza , otvorena na ličnom formatu, bilo da se oslanja na figurativni realizam , geometrijsku apstrakciju ili na simboličku nadrealnu konstrukciju. Ono što ih povezuje nije stilska srodnost, već visok stepen koncentracije u izvođenju i duboka posvećenost materijalizaciji vizuelnog doživljaja. Posebno je uočljiva topla psihološka atmosfera i složenost međuodnosa, ali i konceptualno pročišćen ton, usmeren na svojstva likovnog dela ili preispitivanje strukture grafičkog jezika današnjice.

Još kaže da ovo bijenale, svojim strogo usmerenim konceptom, dugim trajanjem i doslednim kriterijumima, u ponosnom gradu Užicu se utvrđuje kao retka manifestacija koja u kontinuitetu prati kretanje unutar jedne specifične grafičke discipline.

Njegova selekcija ne stremi reprezentativnosti po svaku cenu, već uočljivo favorizuje autorske pozicije koje tehniku koriste kao sredstvo iscrpnog istraživanja , poetskog oblikovanja i pojednostavljenog prikazivanja realnosti, rado se upuštajući u eksperiment. Njen značaj prevazilazi izložbeni format i poprima oblik permanentne kritičke refleksije u okviru grafičke scene na svetskom nivou.

Za Nova.rs Ljubenović kaže da se ovogodišnji Gran pri, pun kolorita, upravo i istakao zbog kvaliteta vrednog rukovanja bojom a čime se u tehnici suve igle ne postiže lako rezultati, bez vrlo veštog manevrisanja svim neophodnim alatom kojim umetnik raspolaže da bi stvorio tako jedan vrhunski rezultat koji je žiri jednoglasno nagradio u izuzetno jakoj selekciji.

Kako dobitnici Gran prija – zlatne, srebrne ni bronzane suve igle nisu prisustvovali otvaranju bijenala, razgovarali smo sa jednim od dobitnika Posebne nagrade Milošem Đorđevićem, magistrom grafičke nauke koji je i u svom doktoratu istraživao temu koja se tiče grafike pa za sebe kaže da je čistokrvni grafičar.

Iako me interesuju i drugi vidovi umetničkog izražavanja, uvek sam se vraćao grafici i tražio način kako da je primenim u neki drugim poljima umoetničkog delovanja. Suvom iglom se bavim od diplomiranja, što je skoro 25 godina, rado se služim sa njom i volim taj kontakt sa materijalom. Međunarodno grafičko bijenale je jedna od prvih profesionalnih izložbi na kojima sam učestvovao neposredno nakon diplomiranja ali i prva profesionalna izložba na kojoj sam dobio nagradu, tada Učiteljskog fakulteta, mislim 2005.godine. Tako da, iako je usledila pauza, meni je ovo bijenale jako drago i rado mu se vraćam.

Ovogodišnja nagrada Pedagoškog fakulteta pripala je Maji Strah iz Aleksinca, studentkinji slikarstva. Kaže da je grafiku otkrila tokom svojih studija slikarstva, što je za nju ranije bio stran pojam. U ovoj tehnici se pronašla i kaže da će master studije nastaviti na tom smeru.

Direktor Gradske galerije u Užicu Zoran Cvetić poručio je da su dani bijenala u Užicu više od cilja, poziv svima da prigrle svet umetnosti.

Kada nakon 34 gidine imamo priliku da susretnemo dela umetnika iz Srbije, dalekog Tajlanda ili Brazila, prebrojimo kontinente, države i gradove iz kojih su pristigli grafički listovi do Užica, prepoznaje se zajednička nit strastvenog stvaranja koja ne prepoznaje granice i bogatstva različitih perspektiva i kultura.

Izložbu je otvorila gradonačelnica Užica Jelena Raković Radivojević koja je tom prilikom podsetila da grad Užice, i kroz ovu manifestaciju koja traje dugi niz godina, pokazuje da neguje umetnost i otvara vrata stvaralaštvu, dijalogu i međunarodnoj kulturnoj razmeni.

Izložba 17. Međunarodnog grafičkog bijenala „Suva igla“ u Gradskog galeriji u Užicu otvorena je do 20. septembra.

Korišćene fotografije—Slavica Panić preuzete sa www.nova.rs