Trening centar Tehničke škole u Užicu slediće primer iz Slovenije
Tehnička škola je po inovativnom modelu obrazovanja u školskoj 2016/2017. godini upisala prvi put učenike obrazovnog profila Operater za izradu nameštaja. Pripreme su trajale dugo, a u saradnji sa sedam kompanija napravljen je novi obrazovni profil tako što su privrednici učestvovali u celokupnom postupku. Pre upisa je organizovana promocija ovog profila za učenike osnovnih škola i organizovan je Dan otvorenih vrata kompanija, kada su učenici i njihovi roditelji mogli obići pogone kompanija gde će biti realizovana praktična nastava. Od samog početka, veliku podršku Tehničkoj školi pružio je grad koji plaća prevoz učenika do kompanija. Naši pedagozi i psiholozi su izradili priručnik po kome je vršena obuka instruktora iz kompanija. Nastavnici koji rade sa ovim učenicima su došli iz privrede u školu, tako da su se vrlo brzo prilagodili na nastavu u proizvodnim pogonima, podseća na početku razgovora Dragan Tucaković, direktor Tehničke škole u Užicu.
Govoreći o početničkim greške kada je upis učenika po ovom sistemu školovanja u pitanju i da li su i kako one otklonjene, Tucaković kaže da su na samom startu mislili da mogu upisivati i učenike iz Ivanjice u saradnji sa ogromnom kompanijom za proizvodnju nameštaja –
Matis. Za učenike su bila obezbeđena mesta u domovima, međutim, nije bilo interesovanja. Ipak deca nisu htela da upisuju školu van svog mesta, iako bi bili u prvom i drugom razredu po tri dana sedmično, a u trećem razredu samo dva dana sedmično u školi. Ostale dane u sedmici bi pohađali praktičnu nastavu u svom mestu, u kompaniji Matis. Nije bilo lako da instruktori iz svih kompanija usklade kriterijume ocenjivanja, kao i pravila ponašanja učenika. Ono što je bilo dozvoljeno u jednoj, nije bilo u drugoj kompaniji, ali su radom na tim procesima vrlo brzo sve greške ispravljane.
Inače, Tehnička škola u Užicu do sada je školovala Operatere za izradu nameštaja i Operatere za preradu metala po inovativnom modelu obrazovanja, sa potpunom realizacijom praktične nastave u privredi. Operater mašinske obrade rezanjem po dualnom modelu sa primenom Zakona o dualnom obrazovanju, a od ove školske godine, pored Operatera mašinske obrade rezanjem, po dualnom modelu se školuju i Bravari-zavarivači, Tehničari za metalurške tehnologije i Operateri za izradu nameštaja.
Kada je reč o interesovanju učenika iz godine u godinu za upis u dualne obrazovne profile naš sagovornik kaže da su u celosti upisivana sva odeljenja obrazovnih profila po dualu, osim manjih problema sa upisom Operatera za izradu nameštaja prošle i pretprošle školske godine.
Tucaković ističe i odličnu saradju sa roditeljima učenika koji upisuju navedene obrazovne profile. Shvataju ozbiljnost takvog načina obrazovanja svoje dece i u potpunosti su uključeni, počev od potpisivanja ugovora za svoju decu, roditeljskih sastanaka sa mentorima iz kompanija, intervjuisanja učenika od strane poslodavaca, itd. S obzirom na to da učenici upisani ove školske godine u prvi razred četiri deficitarna obrazovna profila (OZIN, OMOR, BZ, TMT) imaju mogućnost mesečnog finansiranja u iznosu od 5.000 dinara od strane države, roditelji su veoma zainteresovani za dualni sistem obrazovanja, navodi on.
Kada je saradnja sa privredom u pitanju Tehnička škola ima potpisane ugovore o dualnom obrazovanju sa MTK Metalkomerc Bela Zemlja, Largo Bela Zemlja, Feroplast Bela Zemlja, Elektrotermija Bela Zemlja, Turboservis, Valjaonica bakra, a Korun, Autoventil, RIS HUB, D2 CUT Sušica, ZIP Univer Bela Zemlja, Tasić enterijer Bela Zemlja, Uniko plus Rosulje, Tapetarija Jovanović, Atlas Sevojno, Bobi Stef Sevojno, Pino Art Lunovo selo, Ginko Požega, Radović enterijer Požega, Forest Požega, potpisani ugovori o realizaciji praktičnih oblika nastave.
Na svakom klasifikacionom periodu analiziraju se upitnici za instruktore iz kompanija radi donošenja mera za poboljšanje. Upitnici sadrže pitanja u vezi sa: realizacijom nastave u kompanijama, obukama za instruktore, bezbednosti i zdravlja na radu i zadovoljstvom i motivacijom instruktora. Nakon toga se sve sugestije navedene u popunjenim upitnicima analiziraju, navodi Tucaković u odgovoru na pitanje koje sugestije stižu sa adresa privrednika iz našeg grada i regiona.
Uglavnom su se ostale sugestije odnosile na izmene i dopune Zakona o DO, na osnovu realnih iskustava, kao i sugestije u vezi sa budućim Trening centrom i opremom koja će se nabavljati za TC.
Kada se govori o učenicima i njihovom odnosu prema obrazovanju po dualnom sistemu, direktor Tehničke škole tvrdi da se za sve ove godine, veoma mali broj učenika ispisao iz ovih odeljenja, jer obaveze iz ugovora nisu ispoštovali. Ugovori tačno propisuju obaveze poslodavca, škole i učenika. Forma ugovora o dualnom obrazovanju i o učenju kroz rad je dostupna na sajtu PKS.
Svi dualni obrazovni profili su trogodišnji tako da učenici nisu mogli da nastave visoko obrazovanje, već samo više, ali je mali broj takvih učenika. Oko 80% učenika se zapošljava u struci, a nemamo informaciju da je neko započeo sopstveni biznis. Prva generacija OZIN je izašla 2019. godine.
Očekivanja od Trening centra u Krčagovu su velika u smislu razvoja horizontalnog učenja na nivou škole i TC. Planira se angažovanje gostujućih predavača iz reda istaknutih inženjera iz privrede u kreiranju i realizaciji obuka za poznate poslodavce. Takođe se planira njihovo učešće (pored dobro obučenih nastavnika) u radu na savremenim proizvodnim mašinama na redovnim časovima vežbi i praktične nastave, a sve u cilju što bolje pripreme učenika za uključivanje u realan proces proizvodnje u kompanijama, kako bi ga što manje remetili i usporavali.
Suštinska dobit za učenike biće sticanje znanja i veština na savremenoj proizvodnoj opremi, a ta stečena znanja i veštine će omogućiti lakše uključivanje učenika u proizvodni rad u kompanijama.
Dobit za privrednike je što će lakše rešavati problem nedostajućih kadrova i što će dobiti učenike na koje ne moraju trošiti silno vreme da bi ih uključili u svet rada. Vežbanjem veština, učenici bi trebalo da se veoma brzo uključe u realnu proizvodnju.
Na osnovu analize kvaliteta realizacije praktične nastave u privredi identifikovan je problem u vezi sa uposlenošću učenika na praktičnoj nastavi, kao i problem uključivanja učenika u neposredan proizvodni proces. Razlog za to je što učenici nakon stečenih znanja u školi – u radionicama, laboratorijama i specijalizovanim učionicama gde praktična znanja stiču na didaktičkim mašinama, nemaju dovoljno funkcionalnih znanja i ne mogu se odmah u kompanijama, prilikom učenja kroz rad, uključiti u rad na proizvodnim mašinama. U okviru Trening centra učenici će na praktičnoj nastavi moći da vežbaju i rade na mašinama koje u najvećoj meri odgovaraju onima u proizvodnim pogonima. To omogućava da se, kada počnu realizaciju praktične nastave u kompanijama, učenici brzo prilagode realnim radnim uslovima, usavršavaju svoje kompetencije, a to sve utiče na njihovo brže uključivanje u proizvodni proces po završetku školovanja, kod budućeg poslodavca.
Status trening centra može da stekne javna škola koja je verifikovana za realizaciju obrazovnih profila u dualnom obrazovanju i koja ima odgovarajuće resurse za sticanje kompetencija učenika i odraslih u simuliranom radnom okruženju, u skladu sa obrazovnim, privrednim i razvojnim potrebama jedne ili više jedinica lokalne samouprave. U Trening centru, koji je organizaciona jedinica TŠ Užice, biće postavljena oprema za svih pet područja rada naše škole: mašinstvo, elektrotehnika, grafičarstvo, obrada drveta (izrada nameštaja) i metalurgija. Praktičnu nastavu i vežbe će u TC realizovati nastavnici Tehničke škole, prethodno obučeni za rad na savremenoj opremi, kao i gostujući predavači iz privrede i drugih srednjoškolskih i visokoškolskih ustanova. Kompletna teorijska nastava i deo praktične nastave na didaktičkim mašinama će se realizovati u 1. smeni u školi, a u drugoj smeni će se realizovati vežbe i praktična nastava u TC, ističe naš sagovornik.
Trening centar se obrazuje kao organizaciona jedinica škole, a usluge koje pruža korisnicima smatraju se uslugama koje škola pruža u okviru proširene delatnosti u smislu zakona kojim se uređuju osnove sistema obrazovanja i vaspitanja.
Tucaković naglašava da će u aktivnosti Trening centra u Krčagovu biti uključene one srednje stručne škole koje imaju srodnu obrazovnu ponudu kao TŠ Užice.
Škola koja ima status trening centra može da obavlja sledeće poslove:
1) realizuje deo učenja kroz rad za svoje i učenike drugih škola;
2) realizuje sve oblike praktične nastave za koje ima odgovarajuću opremu i sredstva, za svoje i učenike drugih škola;
3) realizuje stručnu maturu i završni ispit, za svoje i učenike drugih škola;
4) realizuje učenje kroz rad u dualnom modelu studija u visokom obrazovanju;
5) obavlja stručno usavršavanje za svoje i nastavnike drugih škola, u skladu sa zakonom;
6) realizuje obuke i praktični rad za sve aktivnosti obrazovanja odraslih, u skladu sa zakonom;
7) pruža usluge karijernog vođenja i savetovanja, u skladu sa zakonom;
8) realizuje obuke na zahtev poslodavca zbog potreba tehnoloških promena u procesima rada i radi povećanja konkurentnosti kroz razvoj novih tehnologija i inovacija;
9) pruža druge usluge u skladu sa opštim aktom škole o radu trening centra.
Primer koji će slediti Trening centar Tehničke škole u Užiu je Slovenija (TC Tehničko-školskog centra u Kranju).
Na pitanje koliko je školovanje učenika u određenim obrazovnim profilima po dualnom sistemu obrazovanja u Užicu, odnosno u Srbiji, daleko u odnosu na školovanje njihovih vršnjaka po istom modelu u Austriji, Nemačkoj i Švajcarskoj, Tuacaković zaključuje da su navedene zemlje mnogo uređenije od naše, zbog čega smatra nije lako izvršiti poređenje, ali se i kod nas primenjuje sličan sistem dualnog obrazovanja kao i kod njih.
Kod nas je najveći broj dana realizacije UKR sedmično – 3, i to u 3. razredu, konkretno za obrazovne profile u našoj školi (u prethodnim razredima je manji broj dana). Smatramo da je taj broj dana UKR dovoljan, jer mlad čovek pored znanja za buduće zanimanje treba da stekne i druga, šira, opšta znanja.Trening centar će umnogome pomoći da se približimo onima koji su najbolji primer dualnog sistema obrazovanja.
Korišćena fotografija u tekstu—Dragan Tucaković (Grad Užice)
Tekst je deo projekta “Dosadašnja iskustva i buduća očekivanja od dualnog obrazovanja” sufinasiran sredstvima grada Užica za sufinansiranje projekata proizvodnje medijskih sadržaja iz oblasti javnog informisanja u 2024.godini. Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove grada Užica.