Izložba Jutros već su drugi mladi, požeškog kolektiva Mu60 – Mladost u 60im
Izložba Jutros već su drugi mladi u galeriji Remont u Beogradu, treća je izložba rastućeg neformalnog kolektiva Mu60 – Mladost u šezdesetim (nakon izložbi u Pančevu i Kragujevcu), koji svojim delovanjem kritički istražuje društvene fenomene posleratnog jugoslovenskog perioda i sećanja na njih transponuje u polje savremene umetnosti. U okviru višegodišnjeg kustosko-umetničkog istraživačkog procesa, baveći se nasleđem i arhivom tekstilne fabrike Mladost kroz raznovrsne pristupe i medije umetničkog izražavanja, kolektiv Mu60 iz godine u godinu postaje brojniji. Izložba se može pogledati u Remont galeriji u Beogradu od 14. juna do 2. jula 2021. Otvaranje je u ponedeljak 14. jun od 18 do 20 časova.
Istraživanje teme kolektiviteta u polju radnih odnosa, samoupravljanja i ženskih radnih zajednica, doprinelo je formiranju kolektivne zajednice umetnika/ca tj. radnika/ca u polju savremene umetničke prakse. Zajednički narativ kolektiva jeste istorija fabrike Mladost, a ono što ih dodatno ujedinjuje jeste odnos lične odgovornosti prema zajednici i potreba za uspostavljanjem novih prostora emancipacije. Bogati izvori arhivske fotografije i artefakata vezanih za istoriju fabrike, sačuvani u javnim i privatnim arhivima, „ženski glasovi“ intervjuisanih bivših radnica, predstavljaju značajan audio-vizuelni arhiv pogodan za propitivanje društvenih vrednosti i odnosa zajednice prema sopstvenom nasleđu.
Kroz rad sedam umetnica i umetnika iz Požege i Užica, na izložbi Jutros već su drugi mladi biće predstavljena različita individualna istraživanja i kolaborativne prakse, koje za polazište imaju lokalnu temu sagledanu kroz sudbinu jedne fabrike, a koja različitim autorskim pristupima bivaju prevrednovana u univerzalne teme koje se tiču humanijeg i odgovornijeg društva. U traženju novih, združenih metoda destabilizacije trenutnog stanja obeleženog raspodajom priorodnih javnih dobara kao što su zemlja i voda, umetnička produkcija koja nastaje u okviru kolektivne platforme Mladost u šezdesetim, iz polja nostalgije i pasivnog sentimenata nastoji da pređe u polje akcije kroz istraživački proces unutar kolektivnog delovanja. Uodnošavanje prema samom pojmu mladosti, koji je u ovom slučaju emanacija zajednice, solidarnosti i nade, uvek obitava na granici sa sentimentom i žalom za vremenom kojeg više nema. Tako, i sam naziv izložbe Jutros već su drugi mladi, pozajmljeni stih iz pesme Arsena Dedića (O, mladosti, 1971), ukazuje na ambivalentnost između nostalgije za prošlim i nade u buduće. (iz pratećeg teksta, Novi prostori emancipacije, Slađana Petrović Varagić).
Projekat „Mladost u šezdesetoj“ je započet 2018. u okviru programa „Hrabri iskoraci u novim kulturnim praksama“ Fondacije Jelena Šantić, a izdavanje knjige „Priče iz Mladosti“ koja će biti predstavljena u toku izložbe podržao je „Rekonstrukcija – ženski fond“.
Biografije – Kolektiv Mladost u šezdesetim (Mu60):
Miloš Bojović je rođen u Požegi, u Srbiji. Bavi se istraživanjima u domenu fotografije, filma, videa i zvuka. Završio osnovne studije Srpske književnosti sa južnoslovenskim književnostima na Filološkom fakultetu u Beogradu (2016). Student je master programa Fotografija i Time-based mediji na Faculty of Arts and Design (FUD, UJEP) u Usti nad Labem, u Češkoj Republici. Tokom 2019. godine, kao stipendista Erasmus Mundus Joint Masters programa odlazi na razmenu studenata na The Strzemiński Academy of Art Łódź (ASP Łódź), u Lodzu, Poljska. Izlagao je u zemlji i inostranstvu.
Sreten Vuković, snimatelj, montažer, vizuelni umetnik. Bio je direktor fotografije, snimatelj i montažer nekoliko dokumentarnih i eksperimentalnih filmova i serijala. Bavi se videom, animacijom, fotografijom, grafičkim i veb-dizajnom. Radio je za više televizijskih i produkcijskih kuća u zemlji i inostranstvu. Njegovi radovi predstavljeni su na više filmskih festivala i samostalnih i grupnih izložbi u zemlji i inostranstvu.
Milica Đorđević, fotografkinja i vizuelna umetnica. diplomirala na Fakultetu primenjenih umetnosti i dizajna u Beogradu (primenjena grafika / atelje fotografija) u klasi profesora Branimira Karanovića. Izlagala više puta samostalno, kao i na kolektivnim domaćim i međunarodnim izložbama. Više puta nagrađivana za svoj rad. Živi i radi u Požegi.
Slobodanka Milošević, diplomirala na Akademiji umetnosti u Novom Sadu, na grafičkom odseku 2012. godine. Na istom fakultetu 2014. diplomirala na master studijama iz oblasti crtanja. Izlagala više puta samostalno i na više od 30 kolektivnih izložbi. Nagrađivana više puta za svoj rad.
Vojislav Nedeljković, diplomirao je 2006. na Fakultetu umetnosti u Zvečanu, likovni odsek, smer grafika, u klasi profesora Zorana Jovanovića Dobrotina. Izlagao je više puta samostalno i grupno u zemlji i inostranstvu.
Uroš Pavlović je rođen u leto ’86. godine u Požegi (SFR Jugoslavija). Diplomirao je na grafičkom odseku Akademije umetnosti u Novom Sadu, 2010. godine. Živi u Beogradu. Crta, ilustruje, dizajnira po potrebi i igra mali fudbal.
Jelena Prljević je umetnica iz Srbije čija se praksa zasniva na istraživanju u okviru medija crteža, animacije i instalacije. Završila osnovne studije na Akademiji umetnosti u Novom Sadu (2013) i master studije na School of Fine Arts, Univerzitet u Konektikatu, SAD (2018). Od 2019, Prljević profesionalno zastupa Galerie Liusa Wang u Parizu. U Njujorku 2018. godine, zajedno sa umetnicima Natašom Prljević i Džošuom Nierodžinskim, inicira osnivanje kolaborativne platforme HEKLER. Pored nekoliko samostalnih izložbi, učesnica je više nacionalnih i internacionalnih grupnih izložbi, filmskih festivala, kao i kolaborativnih projekata. Trenutno živi i radi u svom selu Ljubanje, Srbija. www.jelenaprljevic.com
Slađana Petrović Varagić, diplomirala na Filozofskom fakultetu, Univerziteta u Beogradu, na odseku za istoriju umetnosti. Magistrirala na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu, na grupi Studije Filma i medija. Kustoskinja i producentkinja u oblasti vizuelnih umetnosti i filma.