Kaznena politika podiže bezbednost

03. April 2018
Kaznena politika podiže bezbednost

Danas su na snagu stupile izmene i dopune Zakona o bezbednosti saobraćaja. Za vozače će to značiti mnogo više pažnje, jer su mnoge kazne pooštrene, a zbog nekih će se ići i pravo u zatvor.

stroze-kazne-za-voznju-u-pijanom-stanju Saobraćajna policija će se fokusirati najviše na tri prekršaja koja u najvećoj meri utiču na izazivanje saobraćajnih nezgoda i na gubitak života, a to su vožnja pod dejstvom alkohola, prekoračenje brzine, ali i na kontrolu nesavesnih roditelja koji nisu obezbedili sedišta za prevoz dece.

Za veliki broj prekršaja u saobraćaju pooštrena je kaznena politika, kaže policijski inspektor MUP-a Aleksandar Radenković, ali, dodaje, da je novi zakon i snizio visinu nekih kazni.

“Jedna od brojnih novina je da količina dozvoljenog alkohola kod vozača smanjena sa 0,3 na 0,2 promila, a vožnja u stanju potpune alkoholisanosti sa dva ili više promila alkohola predstavlja nasilničku vožnju”, objašnjava Radenković.

Podseća da je prošle godine više od 48.000 vozača u Srbiji isključeno iz saobraćaja zbog vožnje pod dejstvom alkohola. 

Više od 10.000 je zadržano na trežnjenju, a krivac za gotovo 14 procenata svih saobraćajnih nezgoda sa poginulim licima je alkohol u krvi vozača.   “U pitanju je praktično svaka sedma saobraćajna nezgoda”, napominje Radenković.

Kazne za voznju u alkoholisanom stanju se po novim pravilima kreću od 10 hiljada dinara u fiksnom iznosu, i 20 do 60 dana zatvora ili rada u javnom interesu od 240 do 360 sati za nasilničku voznju.

“Ako upravljete vozilom, a u krvi imate 0,21 do 0,5 promila, kazna nije više pet nego deset hiljada dinara”, objašnjava Radenković.

Kada je reč o smanjenim kaznama, kaže da je reč o jednom broju administrativnih prekršaja kao što je istek važenja vozačke dozvole.

“Ranije je za istek važenja dozvole u trajanju od 6 meseci kazna bila u rasponu od šest do 20 hiljada dinara, a sada je ta kazna pet hiljada”, kaže on i dodaje da je, kada istekne vožačka više od 6 meseci, kazna deset hiljada dinara dok je ranije ta cifra bila od 15 do 30 hiljada.

Takođe, navodi Radenković, kad istekne registracija, kazna je sada spuštena na 10 hiljada dinara.

Međutim, zakon je poostren za nekorišćenje pojasa u vozilima pa će tako vozači od sada plaćati penale ako ne stave pojas, i to u visini od deset hiljada dinara, dok je ranije to bilo pet hiljada.

“Na žalost, kod nas i dalje veliki broj građana ne koristi sigurnosni pojas, a pre svega na zadnjem sedištu gde se svega 10 odsto građana veže. Poražavajući je podatak da gotovo 60 procenata poginulih vozača i putnika u prošloj godini nije koristilo pojas u toku saobraćajne nezgode”, napominje Radenković.

803631-pasazer-zapinajacy-pasy-bezpieczenstwa
Kada je reč o bezbednosti dece, Radenković ukazuje na crnu statistiku.

“Prošle godine je na putevima poginulo četrnaestoro dece, od kojih je devet bilo u automobilima” i zato su kazne. kaže, drastično povećane.

“Za roditelje koji svoje dete prevoze na mestu vozača predviđena je kazna od 100 do 120 hiljada dinara, pored toga, zabraniće se vožnja najmanje osam meseci i sledi kazna od 13 do 15 kaznenih poena”, navodi on i dodaje da će za prevoz dece na mestu suvozača kazna od sada biti do 40 hiljada dinara i oduzimanje pet do sedam kaznenih poena.

Kao i do sada, na prednjem sedištu će moći da se prevozi dete koje ima 12 ili više godina, a na zadnjem sedištu, svako dete koje je niže od 135 centimetara moraće imati sedište za dete ili podmetač.

Pored desetina izmena, Zakonom su pojedine kazne uvećane i 100 odsto, poput razgovora mobilnim telefonom, a posebne izmene je pretrpeo deo oko nasilničke vožnje.

“Nasilnikom” se smatra ako vozač prekorači brzinu u naselju iznad 90 kilometara na čas, odnosno 100 van naselja.