Mladi i njihovi roditelji često nisu svesni prednosti praktične nastave

Autor: B.Kuzmanović
31. Decembar 2024
Mladi i njihovi roditelji često nisu svesni prednosti praktične nastave

U poslednjih 5 godina, tačnije od 2020. godine 23 učenika operatera za preradu metala nakon školovanja je zaposleno u Impol Seval-u (16 valjaoničara i 7 livaca).  Mogući razlozi zbog kojih mladi ne upisuju obrazovne profile po dualnom obrazovanju mogu biti nedovoljna informisanost učenika o obrazovnim profilima i poslovima koje mogu obavljati po završetku školovanja, previše arhaičan nastavni proces bez dovoljno prisutne digitalizacije, upisna politika koja nije zasnovana na potrebama tržišta rada, tako da završetkom školovanja ne dobijaju mogućnost za brzo zaposlenje, ističe za projekat “Dosadašnja iskustva i buduća očekivanja od dualnog obrazovanja” Danijela Smiljanić, direktor za ljudske resurse i pravne poslove u Impol Sevalu. 

Ona smatra da mladi i njihovi roditelji često nisu svesni prednosti praktične nastave, kao što su sticanje radnog iskustva tokom školovanja, veće šanse za zaposlenje odmah nakon završetka škole i prilika za napredovanje unutar kompanije. Uz to, društvena percepcija određenih zanimanja, posebno u industrijskom sektoru, često nije pozitivna, što dodatno demotiviše mlade da se opredele za ove profile

Trenutno stanje se može popraviti zajedničkim akcijama škole i privrede uz podršku nadležnog Ministarstva kroz stimulativne mere privlačenja učenika za upis deficitarnih zanimanja (unapređenje kvaliteta nastave, kontinuirano stručno usavršavanje nastavnog kadra i njihovo motivisanje, digitalizacija procesa učenja (posebno učenje kroz rad), stipendiranje učenika, opremanje Trening centra odgovarajućih simulatorima na kojima će učenici sticati potrebne veštine, posebno za poslove za koje poslodavci, prvenstveno iz razloga bezbednosti i zdravlja na radu, nisu u mogućnosti da obezbede učenicima  učenje u proizvodnom pogonu, organizovanje otvorenih vrata u kompanijama i školama…)

Impol Seval se početkom 2017. godine, zajedno sa Tehničkom školom Užice i Valjaonicom bakra Sevojno uključio u projekat formiranja obrazovnog profila Operater za preradu metala, radi upisivanja učenika koji bi se školovali po inovativnom modelu obrazovanja/dualno obrazovanje, a to je podrazumevalo da učenici pored teorijskog dela obrazovanja koji se odvijao u Školi imaju i praktični deo koji su obavljali u realnom radnom okruženju u fabrikama, odnosno Kompanijama.

Naša sagovornica podseća da se Impol Seval 2015. godine prvi put suočio sa deficitom radne snage metalurških zanimanja, a sam problem je zahtevao primenu kako kratkoročnih tako i dugoročnih mera za sprovođenje selekcije kandidata. Ulazak u “projekat Operater za preradu metala” za Impol Seval je imalo dalekosežne pozitivne efekte. Nije to značilo samo rešavanje problema deficitarnog zanimanja livac ili valjaoničar već nam je omogućena i priprema kadra i to zahvaljujući praktičnoj nastavi koja se odvijala u proizvodnim pogonima, a koja je podrazumevala aktivno angažovanje  učenika, i nastavnik, ali i mentora koji se biraju iz redova zaposlenih.

Zahvaljujući praktičnoj nastavi koja se odvijala u Kompanijama odmah je vršen prenos znanja, tako da kada učenici zasnuju radni odnos već znaju šta su proizvodni procesi Kompanije, kako se dolazi do glavnog proizvoda, a i šta su njihova zaduženja. Na ovaj način i Impol Seval je unapredio i poboljšao selekciju kandidata, proces prenos znanja, kao i period socijalizacije novozaposlenih. Nakon završenog školovanja i zasnivanja radnog odnosa u Impol Sevalu učenici su tačno znali šta se od njih očekuje, kako se obavljaju poslovi na kojima su zaposleni, a zaposleni koji su im u toku školovanja bili mentori sada su im postali kolege sa kojima zajedno rade, naglašava Smiljanićka.

 

Tekst je deo projekta “Dosadašnja iskustva i buduća očekivanja od dualnog obrazovanja” sufinasiran sredstvima grada Užica za sufinansiranje projekata proizvodnje medijskih sadržaja iz oblasti javnog informisanja u 2024.godini. Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove grada Užica.