Zlatiborska Gold gondola u skladu sa prirodom
Najveći investicioni projekat opštine Čajetina, Gold gondola, ušao je u završnu fazu izgradnje. Iako je reč o tehnološkom projektu, žičari dugoj čak devet kilometara, ova gondola ni na koji način neće naškoditi prirodnim lepotama “zlatne planine”. Sve je zamišljeno i realizuje se tako da ide u prilog očuvanju zdrave životne sredine, a iz njenih kabina videće se čarobne lepote Zlatibora u kojima su do sada uživale samo ptice i malobrojni putnici niskoletećih vazduhoplova.
Zlatiborska Gold gondola je od same ideje zamišljena kao ekološki projekat. Na samom početku rada pokretaće je električna energija ali to nije konačan odabir izvora napajanja. U toku je izrada studije koja će ponuditi mogućnost za alternativno snabdevanje energijom. U opciji su energije sunca, vode i vetra a pomenuta studija će pokazati najbolje rešenje.
“Vodi se računa o ekološkim standardima u svakom pogledu. Pored samog infrastrukturnog objekta gondole, planiramo da na početnoj stanici, sama naša upravna zgrada sutra koristi obnovljive izvore energije i na svakom koraku se vodi i vodiće se računa o energetskoj efikasnosti. Gledamo da svi sadržaji budu u saglasju sa prirodom i da ovaj projekat pokaže koliko je naš cilj, da se bavimo održivim razvojem turizma, ozbiljan. Naša rešenost da se ozbiljno bavimo turizmom, što i činimo, ni u kom smislu ne zapostavlja prirodu jer upravo zbog te prirodne okoline turisti dolaze i borave na Zlatiboru. Ono što će na trasi gondole, od početne stanici do Tornika, moću da se vidi su zaista najlepši predeli Zlatibora i to iz vazduha što posetioci do sada nisu mogli, sem malobrojnih koji su se vozili helikopterima. Sada će to biti dostupno svima, da krenu iz samog “srca” Zlatibora, za koji često kažu da je dosta urban, ali već posle nekoliko sekundi vožnje izaći će u netaknutu prirodu a pogjed će pucati na šume, pašnjake, potoke i sve ono što u stvari i jeste Zlatibor. Takva trasa duga je devet kilometara, sve do vrha Tornika koji je takođe u potpunosti očuvan a na kome planiramo da uradimo još sadržaja kao što je i vidikovac koji će omogućiti predivan pogled na prirodne predele koji se nalaze i van granica naše zemlje. Zaista se trudimo da opravdamo očekivanja gondole kao ekološkog projekta u okviru koga nema ničeg što bi remetilo zdravu životnu sredinu. Sve je isplanirano da i životna sredina i putnici budu bezbedni”, kaže direktorka Gold gondole Bojana Božanić.
Radovi na završetku Gold gondole odvijaju se u skladu sa dinamikom, završeno je oko 30 nosećih stubova . Paralelno se izvode radovi i na međustanici koji bi trebalo da budu završeni tokom septembra meseca nakon čega se kreće sa postavljanjem opreme a zatim, početkom oktobra, kreće razvlačenje sajle. Mnogo toga zavisi i od vremenskih uslova ali do sada je dinamika bila kontinuirana i nije bilo većih problema.U toku je dopremanje koturova sajle a njeno uplitanje na prvom delu trase, koje prati određena procedura, planirano je za kraj septembra. Uporedo se razvlače i signalni kablovi. Na drugom delu trase završavaju se radovi na postavljanju preostalih stubova čije je izvođenje, zbog konfiguracije terena, nešto teže ali nema većih prepreka.
“Svi radovi, po planu, trebalo bi da budu završeni do kraja godine kada će se krenuti sa probnim radom koji će nadzirati “Poma”, naš partner iz Francuske koji je i proizvođač opreme. Uz probni rad ići će i obuka radnika i komletna priprema gondole za prevoz putnika. Očekujem da će prvi putnici biti preveženi već početkom sledeće godine do kada će biti ispoštovane sve bezbedonosne procedure “, pojašnjava Božanićeva.
Pre puštanja gondole u rad biće uređene sve tri stanice, početna, međustanica i krajnja stanica. Za čitavu zonu postoji plan detaljne regulacije koji podrazumeva i partnerno uređenje. Upravna zgrada sa svim potrebnim sadržajima i ulaznim pristupom će obuhvatiti uređenje početne stanice u centru Zlatibora gde su radovi u toku kao i na završnoj stanici na Torniku.
„Bitno je da sada definišemo prostor za ulaz i izlaz koji uključuje i uslove za osobe sa invaliditetom i majke sa malom decom. Tu je i parking, garaže, prostor za odlaganje opreme,ugostiteljski objekti i drugi komercijalnih sadržaja jer nam je važno da se naši korisnici osećaju komotno. Planiramo da uređenje tog prostora realizujemo do zimske sezone. Na međustanici će biti zanimljivi sadržaji, uglavnom vezani za jezero, ali i parkinzi i svi drugi prateći elementi. Uređenje poslednje stanice podrazumeva ugostiteljske objekte, vidikovac i neke nove adrenalinske sadržaje. To je samo onaj najvažniji deo a vremenom će tih sadržaja biti sve više“, ističe direktorka.
Plan opštine Čajetina je da se Ribničko jezero, koje se nalazi na međustanici a sa koga se teritorija opštine sada snabdeva pijaćom vodom, stavi u turističke svrhe a jedn deo sačuva kao alternativna akumulacija. Sistem snabdevanja biće premešten na Sušičko vrelo gde se aktivno radi na svim potrebnim pripremama.
Sve aktivnosti koje se odvijaju na ovom ali i na drugim važnim projektima, u skladu su sa svim propisima koji se tiču zaštite životne sredine. Iduća godina biće svakako jedna od najznačajnijih razvojnih godina opštine Čajetina i Zlatibora. Početak rada Gold gondole ubrzaće i ostvarenje namere ove lokalne samouprave da u naredne dve godine dobije status prve ekološke opštine u Srbiji.
Tekst je deo projekta “Ekološki razvoj Čajetine i Zlatibora kroz upravljanje otpadom” koji je sufinansiran sredstvima opštine Čajetina za sufinansiranje projekata proizvodnje medijskih sadržaja iz oblasti javnog informisanja u 2019. godini.