Zlatiborska „Gold gondola“, recept za uspeh u regionu

Autor: Slavica Panić
20. Novembar 2023
Zlatiborska „Gold gondola“, recept za uspeh u regionu

Ideja da se vazdušno poveže centar Zlatibora sa njegovim najvišim vrhom Tornikom, rodila se još sredinom prošlog veka. Priča je u javnost plasirana početkom ovog veka. U izradu idejnog rešenja i studija krenulo se 2006.godine. Tokom studijskih poseta po poznatim evropskim turističkim centrima, došlo se vrednih saznanja i iskustava značajnih za izradu projekta. Tender za nabavku opreme sproveden je početkom 2012.godine.

“ Godinu dana kasnije je potpisan i prvi ugovor sa francuskim proizvođačem „Poma”. Zbog birokratskih poteškoća je bilo potrebno sačekati još dve godine do početka radova. Tek 19. avgusta 2015. godine, na veliki verski praznik, Preobraženje, postavljen je kamen temeljac na lokaciji današnje početne stanice gondole u samom centru Zlatibora. Konačno je u avgustu 2020. godine, opet na Preobraženje, puštene su prve kabine nažicu u sklopu završnih testiranja pred puštanje u komercijalnu upotrebu, a 11. januara 2021.prevezeni su i prvi putnici od centra Zlatibora do vrha Tornika”, kaže za naš portal direktorka JP “Gold gondola” Bojana Božanić.

Zlatiborska Gold gondola je ponos celog Zlatibora i za veoma kratko vreme postala je ne samonajveća atrakcija, već i pravi turistički zamajac čitavog regiona. Sa svojom trasom dugom skoro 9 kilometara, najduža je jednosegmentna panoramska gondola na svetu. Kapaciteta 800 putnika/h u 72 kabine sa po 10 mesta, i sa mogućnošću maksimalnog kapaciteta od 90 kabina i 1000 putnika/h, kreće se maksimalnom brzinom od 6 m/s. Vožnja od početne stanice u centru Zlatibora do krajnje stanice na najvišem vrhu Torniku, traje oko 30 minuta i pri tom se prelazi visinska razlika od 531m.

“Kabine su prilagođene svim kategorijama putnika uključujući bicikliste, skijaše, osobe sa invaliditetom, roditelje sa malom decom i vlasnike kućnih ljubimaca. Posebno nas raduje činjenica da se gondolom voze kako domaći tako i strani turisti, kao i naši dragi gosti iz regiona. Vožnja preko prelepih krajolika naše planine je u više navrata inspirisala putnike i dala romantični povod za nekoliko prosidbi koje su se dogodile u našim kabinama, a ove godine smo, na međustanici, imali i prvo venčanje. Posebno bih istakla emisiju Evropaodozgo „Nacionalne geografije", renomiranog, svetski poznatog TV kanala i naučno-popularnogmagazina, u kojoj je Gold gondola predstavljena kao čudo savremenog graditeljstva”, ističe Božanić.

Pored komercijalnog poslovanja, JP “Gold gondola” promoviše humanitarne i društveno-odgovorne vrednosti. Ekološke akcije kroz koje čiste i uređuju deo trase su već postale tradicija. Od njih se već očekuje da budu inicijatori i pozivamo ostala preduzeća da im se pridruže kao na primer za Svetski dan čistih planina.

“Svake godine tokom oktobra se pridružujemo obeležavanju Međunarodnog meseca borbe protiv raka dojke tako što hrabrim damama koje su pobedile ovu bolest priredimo boravak na Torniku u duhu zdravih stilova života po kojima smo prepoznatljivi. Redovno dajemo svoj doprinos kroz poklon vožnje deci sa posebnim potrebama I pokroviteljstva različitim manifestacijama. Kao zanimljivost bih izdvojila da je poznati srpski pesnik Ljubivoje Ršumović, poreklom iz zlatiborskog sela Ljubiša, imao dečački san o gondoli: da se đaci voze iz Donjeg do Gornjeg Ljubiša na putu od kuće do škole i nazad. Taj san mu se ostvario”, dodaje Božanić.

Zlatiborska gondola postaje favorit među gondolama u region.Trude se da održe i razviju saradnju sa kolegama iz regiona jer je to prostor koji pruža velike mogućnosti za zajedničke projekte.

Predstavnici lokalne samouprave Bara su bili gosti JP „Gold gondola Zlatibor“ sa željom da saznaju više informacija o velikom projektu Opštine Čajetina što će im koristiti kao ideja vodilja za pokretanje njihove gondola. Posebnu pažnju im je privukao ekološki karakter zlatiborske gondole i dostupnost za sve kategorije putnika. Sve aktivnosti na trasi, zajedno sa bazičnim funkcionisanjem instalacije, prilagođeni su stanardima Parka prirode Zlatibor, a Ribničko jezero će uskoro krasiti ekološki park sa mobilijarоm od prirodnih materijala. Gosti su istakli i da ćemo razmenu iskustava na temu razvojnih projekata u turizmu nastaviti kod njih, kako bi se uverili u potencijale koje nudi njihova opština.

“Delegacija Gold gondole boravila je u dvodnevnoj poseti žičari Kotor – Lovćen u Crnoj Gori što je bila još jedna prilika za razmenu iskustava  našeg preduzeća sastali su se sa tehničkim direktorom Novicom Čolovićem i operativnim direktorom Rakom Abramovićem sa kojima su razmenili ideje i iskustva o sličnosti sistema, nabavci rezervnih delova, sličnostima i razlikama u zakonskim regulativama u okviru Zakona o žičarama obe  države. Osim predstavnika tehničkog sektora i predstavnici službe marketinga zlatiboraske i kotorske gondole su razgovarali o mogućnostima zajedničkih kampanja koje će pratiti nove planove i atraktivne sadržaje za predstojeće sezone. Govoreći o značaju umrežavanja između turističkih destinacija iz regiona, Ana Ivanović Dedović, marketing menadžer žičare Kotor –Lovćen, istakla je da je ova poseta bila veoma plodotvorna i da su kontakti koji su ovom prilikom ostvareni samo uvod u jednu dugoročnu saradnju. Poseta kolega iz Crne Gore planirana je za zimsku sezonu kako bi imali priliku da dožive zlatiborsku gondolu u zimskom ambijentu i isprobaju sadržaje na snegu”, priča direktorka Božanić.

Zlatiborska gondola gostovala je i u Istri, na poziv Turističke zajednice grada Labina, gde su posetili znamenitosti u okolini i razmenili iskustavasa kolegama iz turizma. Fokus je bio na letnjim sadržajima, organizaciji i uređenju biciklističkih staza i načinu promocije ovog sporta. Tokom obilaska, organizovani su sastanci sa TZ Sveta Nedelja, grupacijom „Valamar” koja vodi hotelski kompleks u Rabcu i biciklističkim klubovima.

“Tokom studijskog putovanja, razgovarali smo i sa direktorom vidikovca i turističke atrakcije „Pot med krošnjami, Pohorje” na Rogli. Gospodin Gulič dao je osnovne informacije o načinu gradnje objekta, ali i o sadržajima kojim proširuju ponudu tokom cele godine. Obilazak je obuhvatio i skijalište Rogla, Velenjsko i Šmartinsko jezero. Delegacija iz Gondole iskoristila je priliku da se sretne sa predstavnicima proizvodjača opreme za žičare radi pripreme dokumentacije za sistem kabinskih gondola od Zlatibora do Pribojske banje”, isriče direktorka.

Važan deo stručnog usavršavanja predstavljaju posete stranim ski centrima odakle se donose nova znanja. Izdvajaju se studijske posete Sajmu „Interalpin“ u Insbruku i francuskom skijalištu Courchevel koje su predstavnicima gondole omogućile da prošire svoje znanje o održavanju i radu žičara, kao i da razmene iskustva sa svojim kolegama iz Francuske, Austrije i ostalih zemalja koje su vodeće u oblasti alpske opreme. „Interalpin“ je glavno mesto susreta gde se okupljaju predstavnici vodećih proizvođača žičara, pružaoci dodatnih usluga i  donosioci odluka iz industrija žičara.

“To je bila jedinstvena prilika da saznamo neke nove korisne informacije kojima ćemo unaprediti naše poslovanje, a sigurno da su i naša iskustva od koristi ostalim učesnicima Sajma. Savremene tehnologije u razvoju planinskih centara i opreme za ski centre su u fokusu ovogodišnjeg Sajma. Održano je više sastanaka sa saradnicima iz Pome i Leitnera, proizvođačima opreme za vučne instalacije. Razgovaralo se i sa predstavnicima „Tehnoalpina“ u cilju unapređenja usluga i sadržaja na stanicama gondola”, kazala je Božanić.

Posetom skijalištu Courchevel u francuskim Alpima, predstavnici Gold gondole su imali priliku da se upoznaju sa načinom rada i održavanja savremenih žičara sličnih gondoli na Zlatiboru. Ova poseta je omogućila predstavnicima Gold gondole da razmene iskustva sa svojim francuskim kolegama i da nauče nešto novo o tehnologijama koje se primenjuju u održavanju ovakvih sistema. Imali smo priliku i da posetimo žičare Le Praz, Ariondaz i druge, gde su prikazani način rada i održavanja.

Osim toga, predstavnici Gold gondole su posetili i neke od dodatnih atrakcija koje se nalaze na skijalištu Courchevel, kao što je dečije selo u okviru ski resorta. Takođe, imali su priliku da posete i tehnička postrojenja, gde su se upoznali sa sistemima za osnežavanje i drugim tehnologijama koje se koriste u ovom skijalištu. Takve posete su od velikog značaja za razvoj i unapređenje poslovanja, jer omogućavaju kompanijama da upoznaju najnovije tehnologije i prakse u svojoj industriji, te da primene ova znanja u svom radu.

Gold gondola je nova turistička atrakcija na Zlatiboru koja je za kratko vreme opravdala dugogodišnje ulaganje energije i novca. Ističe se ekološki karakter zlatiborske gondole i dostupnost za sve kategorije putnika. Sve aktivnosti na trasi, zajedno sa bazičnim funkcionisanjem instalacije, prilagođeni su stanardima Parka prirode Zlatibor, a Ribničko jezero će uskoro krasiti ekološki park sa mobilijarоm od prirodnih materijala.

U toku je priprema dokumentacije za izgradnju novog kraka gondola od Ribničkog jezera do Vrha Čigote. Najveći izazov predstavlja što trasa obuhvata deo prostora iznad Parka prirode „Zlatibor“.

JP Gold gondola je najmlađe javno preduzeće Čajetine, sa druge strane, može se reći i najatraktivnije.

“Slobodno mogu reći da je Gold gondola pravo moderno preduzeće što se na neki način podrazumeva, jer se radi o turističkoj delatnosti u kojoj je imperativ biti ispred vremena. U našoj organizaciji ima ukupno 60 zaposlenih zajendo sa tehničkim sektorom i administracijom. Baš kao što ste rekli, mi jesmo najmlađe preduzeće u Opštini Čajetina, samim tim naš kolektiv čine pretežno mladi ljudi puni entuzijazma, ideja i kreativnosti. To nikako ne znači da nemamo i starije kolege koji svojim zanjem i iskustvom na značajan način doprinose funkcionisanju ovog velikog sistema. Mi nismo samo grupa ljudi koja radi na istom mestu, već tim sastavljen od različitih individual koje svojim talentima i umećima doprinose ostvarivanju zajedničkog cilja. Kažu da je najveći uspeh liderstva kada zaposleni prepoznaju ciljeve kompanije kao svoje i to je zaista tako”, priča ponosna direktorka.

Kako bi stvorili stimultivnu atmosferu za rad, u kojoj svaki zaposleni pruža najbolje od sebe, kontinuirano sprovode edukacije iz oblasti ljudskih resursa kojima unapređuju veštine i znanja, ne samo stručnih oblasti, već i u oblasti komunikacije. Svesni da organizacija poput

Gold gondoli zahteva timski rad i prilagođavanje većem broju ljudi, kroz znanja iz savremene psihologije pa tako dolaze do ključnih tehnika koje im olakšavaju svakodnevno komuniciranje. Osim toga, na poslu neguju kulturu zajedničkih proslava nekih važnih događaja u životima zaposlenih što dolazi prirodno kada je kolektiv kao jedna velika porodica.

Korišćene fotografije—Gold gondola Zlatibor

Projekat “Zlatiborskom gondolom do svetskih visina” sufinansiran je sredstvima iz budžeta Opštine Čajetina. Stavovi izneti u pdoržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva.